Home  ›  Fietsaanbod  ›  Fietsinfrastructuur

Fietsinfrastructuur

Een goed fietsbeleid begint met een goede fietsenstalling. Door ze op de juiste manier in te richten, moedigt u binnen uw bedrijf het fietsen aan. Met een goed zichtbare fietsenstalling toont u trouwens dat uw bedrijf het fietsen aanmoedigt en creëert u een dynamisch beeld van uw medewerkers.

De juiste plaats voor een stalling is even cruciaal als de inrichting ervan:

Na hun fysieke inspanning stallen uw fietsende medwerkers hun fiets het liefst zo dicht mogelijk bij de ingang. Als een fietsenstalling te ver ligt, is de kans groot dat ze niet wordt gebruikt. Bovendien is een ligging nabij de ingang een goede diefstalpreventie. Het is aangeraden om de oriëntatie, de verlichting en de materialen van de stalling zo te kiezen dat de sociale controle haar werk kan doen. Kan bijvoorbeeld de portier of receptionist zien wie er in de stalling is?

De stalling moet gemakkelijk bereikbaar zijn vanaf de straat. Zorg ervoor dat de fietser niet geconfronteerd wordt met hindernissen zoals sterke hellingen, trappen, drempels, deuren, enz. Als het echt niet anders kan, overweeg dan technische oplossingen die het comfort verbeteren op deze moeilijke plekken, bijvoorbeeld automatische deuren, borstelgoten en trapliften.

In de foto aan de rechterkant ziet u een meer innovatieve oplossing namelijk de Gridbox. Deze kan eenvoudig worden opgemaakt door middel van een Smartphone applicatie. 

 

In de stalling worden de fietsen bij voorkeur in of tegen rekken geplaatst.
Het ideale fietsenrek beantwoordt minstens aan de volgende criteria:

  • Het biedt voldoende bevestigingspunten: voor een optimale beveiliging tegen diefstal wordt het kader én een wiel van de fiets bevestigd aan een vast punt.
  • Een fiets met 10 kg bagage in de zijtas moet zonder schade gestald kunnen worden.
  • Het fietsenrek moet verankerd zijn om bestand te zijn tegen vandalisme en slechte weersomstandigheden.
  • Neem bij voorkeur een rek dat eenvoudig te gebruiken is, een minimum aan onderhoud nodig heeft en een makkelijke doorgang biedt.
  • Veelzijdigheid: het fietsrek moet bruikbaar zijn voor alle fietsers, met welke fiets zij ook rijden (stads- of vouwfiets, mountainbike, ...) of welk fietsslot ze ook gebruiken.
  • Wielklem: het is geen goed idee om een fietsenrek te nemen waarbij enkel het wiel geklemd zit, zonder verticale steunpaal of aanbindbeugel. Hierdoor kan het kader van de fiets niet worden vastgemaakt en wordt de stabiliteit niet gegarandeerd (met risico op gebogen wielen en andere schade als de fiets omvalt).
  • Beperkte ruimte: wanneer ruimte schaars is, bieden plaatsbesparende fietsrekken een oplossing. Er bestaan rekken met 2 verdiepingen en systemen waarmee fietsen zonder grote krachtinspanning verticaal kunnen worden gehangen. Dit maakt het vaak mogelijk om de fietsenstalling inpandig te realiseren: een veilige, comfortabele en goedkope oplossing.

Hoeveel kan je jaarlijks besparen?

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 3 090,69
Aantal extra bedrijfsfietsen 15
Vermindering CO2-uitstoot 4 829 kg
Vermindering aantal ziektedagen 20 dagen

Economische winst door verminderd ziekteverzuim

€ 2 398,50
Kostenbesparing € -847,21
Belastingbesparing € 1 539,40

Totale jaarlijkse besparing (of meerkost indien negatief) in de gewenste situatie tegenover de huidige situatie, rekening houdende met de eventuele bijkomende kosten. Eventuele subsidies zijn hier niet in meegerekend.

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 1 494,29
Aantal extra dagen met de fiets naar het werk per week 4 dagen
Vermindering CO2-uitstoot 1 016,18 kilo
Stijging calorieverbruik 56 051,20 kcal
Opbrengst fietsvergoeding 1 111,36 euro
Stijging netto-inkomen 0,00 euro
Kostenbesparing 382,93 euro