Home  ›  Fietsaanbod  ›  Speed-pedelecs

Speed-pedelecs

Een speed pedelec lijkt vanaf de buitenkant veel op een normale e-bike. Het grote verschil is dat de ondersteuning niet bij 25 km/h wordt afgebouwd, maar doorgaat tot 45 km/h.

Sinds 1 oktober 2016 vallen de speed pedelecs (snelle E-fietsen) onder een nieuw koninklijk besluit, waarin voor deze en andere elektrische fietsen een juridisch kader werd gecreëerd. Hieronder kan je het overzicht vinden: 

En wat met het garageknopje?

De meeste elektrische fietsen beschikken immers over een zogenaamd ‘garageknopje’. Dat is een knopje waarmee de fietsen autonoom tot een snelheid van ongeveer 6 km per uur kunnen rijden, en dat wordt gebruikt om de relatief zware fiets aan de hand te kunnen voortbewegen, bijvoorbeeld op een helling of in een trapgoot. Het is over dat knopje dat de verwarring blijkbaar ontstond over de vraag of er al dan niet een bijkomende verzekeringsplicht bestaat voor de betrokken elektrische fietsen. Minister van Economische Zaken Kris Peeters heeft in een parlementaire vraag van J. Van den bergh en J. Klaps een duidelijk antwoord gegeven.

Het is volgens de minister niet logisch dat deze fietsen enkel door de optie van een ‘garageknop’ in de categorie van motorrijtuig zouden vallen en dat de gebruikers ervan hierdoor een verzekering voor motorrijtuigen moeten nemen en hun hoedanigheid van zwakke weggebruiker zouden verliezen. De minister wil, nadat het wetsontwerp tot wijziging van de WAM-wet in het Parlement wordt goedgekeurd, een uitvoerings-KB opstellen met daarin de bepaling dat de garageknop er niet toe zal leiden dat men in de categorie van motorrijtuigen terechtkomt. Daarbij zal volgens de minister aan de Koning ook de bevoegdheid worden gegeven om het toepassingsgebied van “motorrijtuigen” te wijzigen, waar dit nodig mag zijn in het licht van de nieuwe motorrijtuigen die zich ontwikkelen (elektrische voortbewegingstoestellen zoals monowheels, segways, hoverboards).

 

Hoeveel kan je jaarlijks besparen?

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 3 090,69
Aantal extra bedrijfsfietsen 15
Vermindering CO2-uitstoot 4 829 kg
Vermindering aantal ziektedagen 20 dagen

Economische winst door verminderd ziekteverzuim

€ 2 398,50
Kostenbesparing € -847,21
Belastingbesparing € 1 539,40

Totale jaarlijkse besparing (of meerkost indien negatief) in de gewenste situatie tegenover de huidige situatie, rekening houdende met de eventuele bijkomende kosten. Eventuele subsidies zijn hier niet in meegerekend.

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 1 494,29
Aantal extra dagen met de fiets naar het werk per week 4 dagen
Vermindering CO2-uitstoot 1 016,18 kilo
Stijging calorieverbruik 56 051,20 kcal
Opbrengst fietsvergoeding 1 111,36 euro
Stijging netto-inkomen 0,00 euro
Kostenbesparing 382,93 euro