Home  ›  Fietsbeleid en mobiliteit  ›  Fietsroutes

Fietsroutes

Er bestaat een onderscheid tussen functionele fietsroutes en recreatieve, toeristische fietsroutes. 

Functionele fietsroutes verbinden woonkernen met attractiepolen zoals dorpskernen, winkelcentra, sportcentra, culturele centra, scholen en bedrijventerreinen. Ze zijn de kortste verbinding en lopen daardoor meestal langs drukke wegen (historische steenwegen die bijvoorbeeld van centrum naar centrum lopen)

Parallel aan de functionele fietsroutes lopen alternatieve fietsroutes langs rustigere, autoluwe gemeentewegen. De fietser kiest tussen de kortste (functionele) of de veiligste en aangenaamste (alternatieve) route.

De lokale functionele fietsroutes vervolledigen het bovenlokale netwerk op gemeentelijk niveau. Elke gemeente bepaalt die lokale functionele fietsroutes in haar mobiliteitsplan. In sommige gemeenten of steden is een kaart verkrijgbaar waarop deze lokale routes zijn aangegeven.

Fietssnelwegen of zogenaamde 'fietsostrades' zijn volop in opmars. Deze langeafstandsfietsroutes lopen langs rechtlijnige infrastructuren zoals spoorlijnen en kanalen. Zij verbinden vaak gemeenten en steden. De andere routes die de fietssnelwegen kruisen, zorgen voor de aansluitingen naar bedrijvencentra, scholen en dorpskernen. Idealiter bestaat een fietssnelweg uit een op zich liggende fietsweg van drie meter breed.

Informatie over functionele fietsroutes vindt u hier.

Hoeveel kan je jaarlijks besparen?

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 3 090,69
Aantal extra bedrijfsfietsen 15
Vermindering CO2-uitstoot 4 829 kg
Vermindering aantal ziektedagen 20 dagen

Economische winst door verminderd ziekteverzuim

€ 2 398,50
Kostenbesparing € -847,21
Belastingbesparing € 1 539,40

Totale jaarlijkse besparing (of meerkost indien negatief) in de gewenste situatie tegenover de huidige situatie, rekening houdende met de eventuele bijkomende kosten. Eventuele subsidies zijn hier niet in meegerekend.

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 1 494,29
Aantal extra dagen met de fiets naar het werk per week 4 dagen
Vermindering CO2-uitstoot 1 016,18 kilo
Stijging calorieverbruik 56 051,20 kcal
Opbrengst fietsvergoeding 1 111,36 euro
Stijging netto-inkomen 0,00 euro
Kostenbesparing 382,93 euro