Home  ›  Fietsbeleid en mobiliteit  ›  Het nieuwe fietsen: innovaties in fietsland

Het nieuwe fietsen: innovaties in fietsland

Een fiets die zijn eigen fietsstrook creëert met behulp van laserlicht, een fietswiel uitgerust met sensoren, fietscomputers die aangeven wanneer de volgende trein vertrekt, ondergrondse fietsstallingen waarbij de fiets automatisch wordt opgeborgen, enz.

Het zijn allemaal innovaties die streven naar een hoger comfort en gebruiksgemak van de fiets.

Fietsen zit in de lift en dankzij een gediversifieerd en innovatief aanbod zullen er steeds meer toepassingen komen voor twee- en driewielers.

De komst van deelfietssystemen (zoals Bluebike, Velo en Villo) hebben als eerste een sterke impuls gegeven aan IT-ontwikkelingen en services voor de fietsers: reservatiesystemen, intelligente sloten die geopend kunnen worden met smartphones, enz.

Andere innovaties zoals overdekte fietsen, cargofietsen en fietswinkelkarren vergroten nog meer de mogelijkheden van de fiets.

Oplossingen voor het stallen van de fiets dringen zich steeds meer op; zowel voor thuis, op het bedrijf, als op de openbare weg. Er wordt meer geïnvesteerd in stallingen waar de fiets ook veilig opgeborgen staat.

De laatste tijd worden er meer sensoren op fietsen geplaatst zoals bijvoorbeeld in het wiel. Zij meten de luchtkwaliteit, de staat van het wegdek of verzamelen gebruikersdata.

BikeForm volgt de trends rond innovaties op.
Recente informatie over innovaties in het fietslandschap vindt u in de rubriek nieuws.

Hoeveel kan je jaarlijks besparen?

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 3 090,69
Aantal extra bedrijfsfietsen 15
Vermindering CO2-uitstoot 4 829 kg
Vermindering aantal ziektedagen 20 dagen

Economische winst door verminderd ziekteverzuim

€ 2 398,50
Kostenbesparing € -847,21
Belastingbesparing € 1 539,40

Totale jaarlijkse besparing (of meerkost indien negatief) in de gewenste situatie tegenover de huidige situatie, rekening houdende met de eventuele bijkomende kosten. Eventuele subsidies zijn hier niet in meegerekend.

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 1 494,29
Aantal extra dagen met de fiets naar het werk per week 4 dagen
Vermindering CO2-uitstoot 1 016,18 kilo
Stijging calorieverbruik 56 051,20 kcal
Opbrengst fietsvergoeding 1 111,36 euro
Stijging netto-inkomen 0,00 euro
Kostenbesparing 382,93 euro