Home  ›  Fietsbeleid en mobiliteit  ›  Hoe schat ik het fietspotentieel in?

Hoe schat ik het fietspotentieel in?

Om na te gaan wie er met de fiets kan komen werken, houden we rekening met:

  • De woon-werkafstand
  • Persoonlijke omstandigheden
  • De combinatie van ritten voor of na het werk, enz.

De afstand wordt vaak als parameter gebruikt om het potentieel in te schatten:

  • Dit kan de woon-werkafstand zijn
  • Maar ook de afstand tot het station of de randparking

Een eerste parameter om het potentieel te bepalen is de woon-werkafstand.
De praktijk wijst uit dat afstanden onder 7,5 tot 10 km met een gewone fiets kunnen worden afgelegd. Voor een elektrische fiets ligt de aanvaardbare afstand tussen 15 en 25 km. Een langere afstand zou het comfort van elektrisch fietsen doen afnemen (actieradius van de batterij, de tijd in verhouding tot de afstand, en zo meer).

Een tweede parameter is de mate waarin openbaar vervoer en fietsen combineerbaar zijn.
Een werknemer kan de fiets nemen naar het station om zo verder te reizen naar het werk.

Een derde parameter is de tijd die de pendelaar op de fiets doorbrengt.
De kans bestaat dat fietsen sneller is, omdat de pendelaar niet meer in de file staat. We moeten realistisch zijn dat langer dan drie kwartier tot een uur fietsen niet aantrekkelijk is voor de meeste werknemers.

Kijk verder dan de cijfers. Enkele voorbeelden van alternatieven:

  • Oudere of minder sportieve werknemers willen misschien niet met een gewone fiets rijden, maar wel met een elektrische fiets.
  • De wagen wordt gebruikt tot aan de rand van de stad en de pendelaar fietst verder naar het werk door de binnenstad.
  • Door de fiets te combineren met het openbaar vervoer, beschikt de pendelaar over extra werktijd of extra vrije tijd om bijvoorbeeld te lezen.

Hoeveel kan je jaarlijks besparen?

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 3 090,69
Aantal extra bedrijfsfietsen 15
Vermindering CO2-uitstoot 4 829 kg
Vermindering aantal ziektedagen 20 dagen

Economische winst door verminderd ziekteverzuim

€ 2 398,50
Kostenbesparing € -847,21
Belastingbesparing € 1 539,40

Totale jaarlijkse besparing (of meerkost indien negatief) in de gewenste situatie tegenover de huidige situatie, rekening houdende met de eventuele bijkomende kosten. Eventuele subsidies zijn hier niet in meegerekend.

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 1 494,29
Aantal extra dagen met de fiets naar het werk per week 4 dagen
Vermindering CO2-uitstoot 1 016,18 kilo
Stijging calorieverbruik 56 051,20 kcal
Opbrengst fietsvergoeding 1 111,36 euro
Stijging netto-inkomen 0,00 euro
Kostenbesparing 382,93 euro