Home  ›  Fietsbeleid en mobiliteit  ›  Welke fiets past voor uw bedrijf?

Welke fiets past voor uw bedrijf?

De beste fiets die uw bedrijf kan voorzien, is die met de meeste voordelen voor zowel de ondernemer als de werknemer. Wanneer een werknemer graag met de fiets naar het werk komt, dan plukken beide partijen daar de vruchten van. Daarom is het goed om de beslissing binnen een concreet fietsbeleid te plaatsen en te toetsen naar de voorkeuren van uw werknemers.

Zonder inspraak van de werknemer werken heeft weliswaar voordelen zoals eenvormigheid, specifieke reclame te kunnen aanbrengen op de fietsen en ook nog te genieten van een makkelijkere onderhandelingspositie bij de aankoop. Inspraak bij de fietskeuze door de werknemer, zelfs binnen budgettaire beperkingen, werkt echter motiverend en kan een krachtig intern communicatiemiddel zijn. Wijzigingen na de opstart - omdat uw werknemers hun fiets niet gebruiken bijvoorbeeld  - kosten bovendien onnodig geld en energie.

Robuuste en onderhoudsarme stadsfietsen.

Wanneer u maar één type fiets inzet, dan zal dat doorgaans een stadsfiets zijn. Zelfs als er meer types voorzien worden, dan zal uw 'fietspark' toch vooral uit stadsfietsen bestaan. Een goede stadsfiets moet in eerste instantie robuust en onderhoudsarm zijn. Dat betekent met sterke wielen, een gesloten kettingkast, inwendige remmen (zoals Rollerbrake), inwendige versnellingen (zoals Nexus) en goede antilekbanden. De fiets wordt wel zwaarder door deze onderdelen en hij krijgt extra rolweerstand. Daarom is een stadsfiets vooral geschikt voor korte afstanden tot ongeveer 7 km.

Een sportievere fiets voor langere afstanden

Voor langere afstanden bestaan er verschillende geschikte oplossingen. Door wat in te boeten op robuustheid, kan een fiets worden samengesteld die lichter rijdt. De trekkingfiets combineert de voordelen van de stadsfiets, de racefiets en de mountainbike. Hij is sportiever omdat hij voor lange afstanden is ontworpen. Net zoals de gewone stadsfiets beschikt hij over spatborden, bagagemogelijkheden en een dynamo voor de lichten. Het zijn stuk voor stuk gewenste accessoires/onderdelen van de meeste pendelaars. Ook bepaalde fitnessbikes en sportievere varianten van de stadsfiets hebben deze uitrusting. Een vederlichte racefiets is het andere uiterste, maar behalve voor de racefanaat is deze niet geschikt voor stadsverkeer.

Een elektrische fiets

Een tweede optie is de elektrische fiets. Een motor van 250W, die geactiveerd wordt door te trappen, helpt om met beperkte inspanningen aan een snelheid van 25 km/u te fietsen. Eigenlijk trapt u met de elektrische fiets ongeveer even hard als tijdens een rustige rit op de stadsfiets, maar rijdt u sneller. De snelheidswinst vergroot de aanvaardbare afstand. Dit voordeel geldt tot afstanden van 20 km. Voor langere ritten begint de tijd die op de fiets wordt doorgebracht, een beperking te vormen. Een uur fietsen voor woon-werkverkeer is voor velen de limiet.  Meer nog dan bij de stadsfiets, is het bij de elektrische fiets belangrijk om te kiezen voor degelijke, onderhoudsarme techniek. Er worden immers meer kilometers gereden aan een hogere snelheid. Kwaliteitsvolle componenten zullen hun nut bewijzen, waarmee de hogere aankoopprijs snel wordt terugverdiend.

Fietsen in combinatie met andere modi

Ten derde is er de vouwfiets, het optimale vervoermiddel voor multimodaal transport. De koffer van een wagen biedt genoeg plaats om de vouwfiets te combineren met een autotraject. Deze toepassing vereist niet noodzakelijk een extra lichte of compacte fiets. Wanneer de vouwfiets samen met het openbaar vervoer wordt gecombineerd, zal de meerprijs van een lichter en kleiner model wel een waardevol voordeel bieden. Dynamolicht, spatborden en bagagemogelijkheden zijn ook hier zinvolle onderdelen.

Hoeveel kan je jaarlijks besparen?

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 3 090,69
Aantal extra bedrijfsfietsen 15
Vermindering CO2-uitstoot 4 829 kg
Vermindering aantal ziektedagen 20 dagen

Economische winst door verminderd ziekteverzuim

€ 2 398,50
Kostenbesparing € -847,21
Belastingbesparing € 1 539,40

Totale jaarlijkse besparing (of meerkost indien negatief) in de gewenste situatie tegenover de huidige situatie, rekening houdende met de eventuele bijkomende kosten. Eventuele subsidies zijn hier niet in meegerekend.

Wil je een meer gedetailleerde simulatie maken? Start dan hier.

Totale jaarlijkse besparing € 1 494,29
Aantal extra dagen met de fiets naar het werk per week 4 dagen
Vermindering CO2-uitstoot 1 016,18 kilo
Stijging calorieverbruik 56 051,20 kcal
Opbrengst fietsvergoeding 1 111,36 euro
Stijging netto-inkomen 0,00 euro
Kostenbesparing 382,93 euro