Home  ›  Katrien Backx

Via het project Elmo@work konden een 70-tal werknemers (gespreid over 7 bedrijven) gedurende 1 jaar een elektrische fiets uittesten. Elke fiets werd uitgerust met een datalogger zodat het gebruik van de fiets kon opgevolgd worden: afgelegde afstand, snelheid, tijdsduur, traject, … Dit leverde interessante resultaten op:

  • Gemiddeld werden 2 à 3 ritten per dag afgelegd
  • 78% van de deelnemers doet meer dan 2 ritten per dag
  • De gemiddelde dagelijkse afstand per gebruiker is 16 km
  • De verste afstand per dag is 55km. Enkele gebruikers fietsen dagelijks 30 à 40 km
  • De gemiddelde snelheid is 21 km/u
  • De gemiddelde duur per rit is 21 min.

De elektrische fiets krijgt ook een steeds jonger imago. 1/3 van de deelnemers aan het project was jonger dan 35 jaar, 1/3 was tussen 35 en 45 jaar en 1/3 was ouder dan 45 jaar.
Voor een bedrijf is inzetten op elektrische fietsen een ideale manier:

  • om het woon-werkverkeer te verduurzamen (kan een groot deel van de wagens vervangen in het woon-werkverkeer, vooral voor afstanden tot zo’n 20 km): 80% van de Elmo-deelnemers reed voordien met de wagen naar het werk
  • om de werknemerstevredenheid te vergroten: voor 74% van de Elmo-deelnemers had het project een positieve invloed op de tevredenheid over zijn/haar werkgever
  • om de gezondheid van de werknemers te verhogen: 4 op de 10 deelnemers voelde zich fitter en 7 op de 10 ondervond een positieve invloed op de gezondheid

Het ter beschikking stellen van een fiets door de werkgever en het uitgebreid kunnen testen waren een belangrijke stimulans voor het gebruik van de elektrische fietsen.

Katrien Backx

Projectmanager Vlaams Instituut Mobiliteit

Het ter beschikking stellen van een fiets door de werkgever en het uitgebreid kunnen testen waren een belangrijke stimulans voor het gebruik van de elektrische fietsen.

Katrien Backx

Katrien Backx