Home  ›  Nieuws  ›  Fietspunten essentiële schakel in mobiliteitsbeleid
Fietspunten essentiële schakel in mobiliteitsbeleid
in Default

Fietspunten essentiële schakel in mobiliteitsbeleid

​Fietspunten moeten zich verder kunnen ontwikkelen. Dat idee stelden Fiets&Werk en Fietsberaad Vlaanderen op 23 september voor in het fietspunt Kortrijk, één van de excellente voorbeelden. Fietspunten vormen onmisbare knooppunten om meer mensen op de fiets te krijgen. Helaas besliste de NMBS zich eenzijdig terug te trekken uit 15 van de 41 Vlaamse fietspunten. Die zijn nu met sluiting bedreigd.

Momenteel telt België 53 fietspunten waarvan 41 aan Vlaamse kant. Deze fietspunten zijn gelegen aan NMBS-stations en zijn verantwoordelijk voor het onderhoud  en de netheid van fietsenstallingen, houden toezicht en halen fietswrakken en weesfietsen uit de rekken. Ze voeren kleine fietsherstellingen uit voor pendelaars die hiervoor betalen en verhuren fietsen. De fietspunten werken met werknemers uit de sociale economie die intensief begeleid worden en werkervaring kunnen opdoen.

Sommige fietspunten zijn uitgegroeid tot echte pareltjes van fietsdienstverlening. Kortrijk, uitgebaat door vzw Mobiel is er één van. Het verplichte takenpakket is uitgebreid met verschillende fietsdiensten voor pendelaars, studenten, toeristen, ...  Je kunt er je fiets laten wassen in de Bikewash, Blue-bike deelfietsen ontlenen, er is een bewaakte fietsenstalling en een fietspompstation en je kunt er ook cursussen fietsherstel volgen of een tweedehandsfiets kopen.

Fietspunten vragen groeikansen

De initiatiefnemers willen hiermee het potentieel en de mogelijke kwaliteitssprong aantonen die fietspunten kunnen maken. Voor meer dan een derde van deze fietspunten dreigt de sluiting. Recent besliste de NMBS om zich eenzijdig terug te trekken uit 15 fietspunten, namelijk aan de stations Turnhout, Genk, Sint-Truiden, Mol, Geel, Mortsel Oude God, Torhout, Liedekerke, Zele, De Pinte, Ninove, Knokke, Londerzeel, Eeklo en Asse. Daarenboven wordt de permanentie verminderd voor 16 andere stations.

Jan Vanhee, directeur Fiets&Werk: "Heel wat van deze fietspunten zijn minder dan 2 jaar geleden geopend. Door deze beslissing worden de groeikansen van deze fietspunten stopgezet. Een fietspunt in Knokke past perfect in de toekomstplannen met het Zwin, Mol zorgde voor een spectaculaire stijging van het fietsgebruik en Blue-bike,  Sint-Truiden zet sterk in op toeristisch fietsverhuur en in Zele daalde fietsdiefstal met meer dan 70%.  Bovendien blijkt uit  een recente bevraging dat mensen meer fietsen als er een fietspunt is."

Fietspunten zijn schakel in mobiliteitsbeleid

Fietspunten zijn een belangrijke schakel om de Vlaming meer op de fiets te krijgen, maar het fietsparkeerbeheer en de fietsdienstverlening in de stations moet zich verder kunnen ontwikkelen vinden beide partijen. Zo moeten ze een nog grotere groep mensen aanspreken. Die verdere ontwikkeling kan samengaan met sociale tewerkstelling.

"De dienstverlening aan de fietser verschilt nu te sterk van station tot station. Soms is er een bewaakte fietsenstalling, soms niet. Soms is de afgesloten fietsenstalling betalend, soms niet. We moeten echt evolueren naar een herkenbaar en professioneel aanbod. In Nederlandse stations worden eigenaar en fiets eenvoudig gescand bij het binnen en buitengaan. Diefstal is zo goed als onmogelijk. Door onderscheid te maken tussen kort- en langparkeren, dat laatste eventueel tegen betaling, kan de bestaande capaciteit ook beter worden ingezet," zo zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. Verwacht wordt dat de opkomst van de elektrische fiets de vraag naar bewaakte en afgesloten fietsstallingen zal doen toenemen. De NMBS mag deze groeiende klantengroep niet over het hoofd zien, zo argumenteert Fietsberaad Vlaanderen.

Maar Fietsberaad Vlaanderen ziet de fietspunten ook op een andere manier ontwikkelen. Wout Baert, coördinator Fietsberaad Vlaanderen: "Veel mensen willen zo'n elektrische fiets wel eens een week proberen. Of willen gewoon een enkele keer gebruik kunnen maken van een cargofiets.  Door mensen ook andere soorten fietsen te laten testen, kunnen we mensen laten voelen hoe gemakkelijke de fiets is. Zo oogst de provincie West-Vlaanderen met haar project Fietskaravaan veel succes."

De verantwoordelijkheid berust niet enkel bij de NMBS of federaal minister van mobiliteit Galant. Heel wat stakeholders zijn rechtstreeks begunstigde bij de uitbouw van het fietspuntennetwerk, denk maar aan partijen zoals de Vlaamse en Brusselse overheid, provincies, gemeentebesturen of bedrijven. Fietspunten zijn knooppunten langs het fietssnelwegennetwerk, vergelijkbaar met tankstations langs autostrades met allerlei diensten. Fietspunten fungeren als multimodaal overstappunt van fiets naar trein, bus, …

Andere artikels