Home  ›  Nieuws  ›  Hoe overtuig ik een niet-fietser?
Hoe overtuig ik een niet-fietser?
in Default

Hoe overtuig ik een niet-fietser?

Wat is er voor nodig niet-fietsers aan op de fiets te krijgen? Langzamerhand wordt daar steeds meer over bekend. Voor het E-book Change is Cool is bij 15 fietsstimuleringsprojecten uit het Beter Benuttenprogramma onderzocht op welke manier zij aan de slag zijn gegaan.

In het E-book beschrijven deskundigen van MuConsult, XTNT en &Morgen hoe je de juiste doelgroep traceert, welke triggers effectief werken, hoe je de organisatie op poten zet en hoe je ervoor zorgt dat de mensen ook na afloop van een campagne blijven fietsen.

Eén van de lessen die uit het e-boek te leren is, is dat enthousiastelingen de kar moeten trekken. Dat geldt zoals voor de organisatoren van fietsstimuleringsprojecten als voor de deelnemers. Want niets blijkt zo effectief als een enthousiaste fietser die zijn niet-fietsende collega tot opstappen weet te bewegen.

Er wordt veel met apps en technische feedback gewerkt binnen fietsstimulering. Een prima zaak, aldus de auteurs, maar empathie, passie en creativiteit zijn de typische menselijke eigenschappen die technologie niet in kan vullen, maar die wel cruciaal zijn en leiden tot een positieve herinnering en tot de behoefte aan ‘er bij willen horen’.

De portemonnee speelt wel een rol bij de beslissing om de auto te laten staan, maar niet de hoofdrol. De gezondheid is voor veel mensen een belangrijkere trigger. Over het houden van een competitie – wie legt de meest kilometers af – zijn de schrijvers van het e-book niet bij voorbaat enthousiast. Maar als er binnen een bedrijf een riante kilometervergoeding voor reizen per auto is en fietsgebruik niet wordt vergoed, dan is een fietsstimuleringsactie niet echt kansrijk.

Ervaring opdoen is wel een belangrijke sleutel tot het veranderen van gedrag. Om mensen kennis te laten maken met nieuw gedrag wordt daarom regelmatig een probeeraanbod ingezet. Fietsgebruik of openbaarvervoergebruik wordt dan tijdelijk extra aantrekkelijk gemaakt door bijvoorbeeld een goede fiets of e-bike tijdelijk ter beschikking te stellen aan een potentiële deelnemer. Vooral bij e-bikestimulering wordt daar veel gebruik van gemaakt.

uit: Verkeersnet.nl

 

Andere artikels