Home  ›  Nieuws  ›  Vlaming fietst verder dankzij fietssnelwegen, ook naar het werk
Vlaming fietst verder dankzij fietssnelwegen, ook naar het werk
in Default

Vlaming fietst verder dankzij fietssnelwegen, ook naar het werk

De Vlaamse fietssnelwegen zijn een middel om mensen meer te laten fietsen, over langere afstanden. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Vlaamse Fietstelweek, een initiatief van Fietsberaad Vlaanderen.

60% van van de gemeten trajecten speelt zich af buiten de kernen van de gemeenten. De gemiddelde afstand van de Vlaamse fietsverplaatsingen blijkt een pak hoger te liggen dan in bijvoorbeeld Denemarken, het gidsland op fietsgebied. De langste afstanden worden afgelegd in het woon-werkverkeer (tot gemiddeld 6,7 kilometer). Woon-schoolverkeer bedraagt gemiddeld 3,5 kilometer fietsafstand. Woon-winkelverplaatsingen zijn het kortst (gemiddeld 2,9 kilometer). De langere afstanden verklaren mogelijk waarom Vlamingen nog te weinig fietsen: de mensen zien op tegen de kilometers, volgens Fietsberaad Vlaanderen. Een doordacht ruimtelijkeordeningsbeleid, meer fietssnelwegen en de elektrische fiets kunnen hier wel een mouw aanpassen.

Fietssnelwegen spelen in op langere fietstrajecten

De resultaten van de eerste Vlaamse Fietstelweek illustreren de positieve impact van fietssnelwegen. 89% van de ritten langs de fietssnelwegen is langer dan 2,5 kilometer, bijna de helft (48%) is zelfs langer dan 10 kilometer, al verschillen de cijfers van fietssnelweg tot fietssnelweg. De fietssnelwegen bedienen wel duidelijk een publiek dat gemiddeld langere afstanden aflegt. Op de fietssnelweg Antwerpen-Mechelen zijn de trajecten gemiddeld het kortst, met een gemiddeld gebruik van 2,1 kilometer van de fietssnelweg. Voor de HST-fietsroute Leuven-Brussel en de kanaalroute Mechelen-Leuven is dat gemiddeld 3,9 kilometer. Dat past bij het meer stedelijke karakter van de route Mechelen - Antwerpen en de meer dense stadsregio van Antwerpen.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts vindt de cijfers inspirerend. Hij wil Vlamingen verleiden om vaker te kiezen voor de fiets, ook in het woon-werkverkeer. Langere afstanden kunnen een drempel vormen om de stap naar de fiets te zetten, maar fietssnelwegen verlagen die drempel sterk. Vlaanderen moet volgens Weyts samen met de provinciale en lokale besturen verder inzetten op fietssnelwegen.

Fietsberaad Vlaanderen zal ook in 2016 een Fietstelweek organiseren. Op die manier wil Fietsberaad nagaan hoe het fietsgebruik over de jaren evolueert.

Bron: Ugent.be

Andere artikels